Eén van de belangrijkste waarden binnen ons onderwijs is 'veilig en beschermd'. Ieder kind moet zich veilig voelen om zo tot leren te kunnen komen. Hieronder staan een aantal  maatregelen en aanpakken die wij hanteren om deze veiligheid ook te kunnen bieden
Anti-pestcoördinator, contactpersoon bij pesten en aandachtfunctionarissen

De anti-pestcoördinatoren zijn:
mevr. Sathiady (n.sathiady@ikecdewaterlelie.nl)
dhr. M. Sloof ( m.sloof@vlietkinderen.nl)
Zij zijn ook de contactpersonen bij pesten op onze school.

De aandachtfunctionarissen voor handelen bij een vermoeden van huiselijk geweld of kindermishandeling zijn:
mevr. Bergen (l.bergen@ikecdewaterlelie.nl)
mevr. Westerdijk (k.westerdijk@ikecdeweterlelie.nl)
mevr. Stevens (l.stevens@ikecdewaterlelie.nl).
Bij vermoeden van huiselijk geweld of kindermishandeling, doorlopen we de stappen van de Meldcode. Hierbij gaan we altijd met ouders in gesprek. Onze ervaring is dat er vaak een hulpvraag van ouders op tafel komt en dat ouders vaak graag geholpen willen worden. 

Anti-pestprogramma: Orka, aan de slag met gedrag

Wij werken met Orka: de superheldenaanpak. Tijdens deze lessen worden de kinderen getraind in zes superhelden (keuzes): opkomen voor jezelf, negeren, de slimme plek, relaxed reageren, elkaar aanspreken en elkaar helpen. De lessen bestaan uit oefeningen waarin de kinderen feedback krijgen over de keuzes die gemaakt worden. Deze keuzes kunnen de kinderen toepassen in alle situaties. Als een keuze niet werkt, kan het kind het melden bij de leerkracht. De kinderen leren welke superheld je kunt inzetten. De ene keer kun je beter opkomen voor jezelf, en de andere keer kun je beter negeren. De leerkracht vraagt aan het kind: welke superheld heb je gebruikt? Heeft het gewerkt? Wat kun je nu doen? De leerkrachten en de trainer geven de Orka-lessen. De leerkrachten worden daardoor ook getraind om de werkwijze dagelijks voort te zetten. Hierbij de link naar de video met uitleg van de werkwijze Orka: https://youtu.be/aqHPYlMBL1Q

Vanaf groep 4 krijgen de leerlingen jaarlijks de "Orkatraining". Dit is een training voor sociale vaardigheden en sociaal- emotionele ontwikkeling. Hiermee zetten we preventief in op een veilig en positief pedagogisch klimaat. Deze training wordt gegeven door een externe specialist.
 

Schoolafspraken

Voor alle kinderen is duidelijkheid belangrijk. Wat bij de ene medewerker geldt, geldt ook bij de andere. Daarom hebben wij schoolafspraken opgesteld waar we kinderen graag aan houden. 
Voor de jonge kinderen zijn deze afspraken in beeld omgezet:

Voor onze oudere leerlingen hebben wij de afspraken op rijm gezet, zodat de afspraak makkelijker wordt onthouden:

1.         Wij zijn op school en niet op straat. Dat is waarom ik netjes Nederlands praat. 

2.         Wij behandelen de juffen en meesters met respect dus luisteren direct.  

3.         Wij zorgen goed voor spullen van jou en mij, dan blijven we blij.

4.         Wij zijn stil en lopen in de gang ook als niemand je ziet, buiten hoeft dat lekker niet. 

5.         In plaats van schoppen, slaan of schelden, gebruik ik een van de ORKA helden. 

6.         Heeft er iemand verdriet, help dan als je dat ziet. 

7.         Wij spelen fijn op het plein: wij zeggen geen ‘nee’, maar ‘speel je ook mee?’ 

8.         Als iemand zegt ‘stop’ dan houd je op. 

9.         Wij zijn eerlijk tegen elkaar dus wat we zeggen is waar. 

10.  Wij zorgen dat we op de klok letten en gaan op tijd naar de toiletten. 

11.  Op onze stoel zitten wij goed: vier poten, voeten op de grond en rechtop is hoe het moet. 

12.  Staat het licht op groen dan kan de leerkracht iets samen doen, maar bij rood licht is het   kantoor van de juf of meester even dicht. 

13.  Begrijp ik iets niet vandaag? Dan zet ik mijn blokje op een vraag. 

14.  Telefoons haal je uit je tas, de juf of meester bewaart deze veilig in de klas. 


Sociale en fysieke veiligheid

IKEC De Waterlelie monitort de sociale veiligheidsbeleving en het welbevinden van onze leerlingen. We nemen een vragenlijst af via Enquête-tool van Vensters.
 

Ondersteuning

In IKEC De Waterlelie bieden we de leerlingen de ondersteuning die zij nodig hebben om de potentie die zij hebben waar te kunnen maken. De ondersteuning die we kunnen geven, staat beschreven in ons schoolondersteuningsprofiel. Hierin omschrijft de school hoe leerlingen met een extra ondersteuningsvraag begeleid worden. En welke middelen de school hiervoor ter beschikking heeft. Ook het contact met de ouders hierover komt aan bod.
Iedere school heeft een schoolondersteuningsprofiel (SOP). In het SOP hebben we als school beschreven hoe de ondersteuning aan leerlingen binnen de school is georganiseerd. Deze ondersteuning bestaat uit twee delen: de basisondersteuning van de school en de extra ondersteuning die een school biedt voor leerlingen die meer nodig hebben. Deze ondersteuning wordt geboden in samenwerking met het samenwerkingsverband. Onze school is onderdeel van het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Haaglanden (SPPOH). SPPOH ondersteunt scholen bij het vormgeven van passend onderwijs in Haaglanden. Wilt u meer informatie over passend onderwijs op onze school of in de regio, lees dan ons SOP of bezoek de website van SPPOH. 
School Ondersteunings Profiel 2024


Overige documenten Sociale Veiligheid en ondersteuning:
Anti-pestprotocol
Informatiefolder regelingen rond klachten misstanden etc. Panta Rhei
Klachtenregeling Panta Rhei
Notitie School en Echtscheiding
Time-out protocol 
Beleid schorsen en verwijderen
Schoolplan 2023-2027